Voorbeeldberekening AKV-vervoersregeling en enkele instructies Alphense Kanovereniging De Kromme Aar

We gaan in ons voorbeeld uit van de volgende basisgegevens: *) **)

11 deelnemers (incl. de chauffeurs) en we rijden met 3 auto’s, waarvan er een de trailer trekt, ***)
de afstand naar ons reisdoel is 50 km, dus heen en terug is dat 100 km,
en de km-vergoeding is 0,25 auto 1 en auto 2, die beiden alleen personen vervoeren. De km-vergoeding is 0,30 per km voor auto 3 die de trailer trekt.

De
totale vervoerskosten zijn in dit geval:
2 x 100 x 0,25 = 2 x 25,00 = 50,00 (auto’s 1 + 2),
1 x 100 x 0,30 = 30,00 (auto 3),
Dit is totaal 80,00 en per persoon is dat 80/11 = 7,27 voor alle deelnemers, dus ook voor de chauffeurs.
De bijdrage van de chauffeurs wordt verrekend met hun vergoeding.
 
En nu de afhandeling:
11 3 = 8 meerijdende deelnemers betalen aan de tochtleider (hijzelf ook), dus 8 x 7,27 = 58,16
De chauffeur van auto 1 ontvangt 25,00 7,27 = 17,73
De chauffeur van auto 2 ontvangt ook  17,73
De chauffeur van auto 3 ontvangt 30,00 7,27 = 22,73

Controle:
de chauffeurs ontvangen gezamenlijk 17,73+17,73+22,73 = 58,19 en dit is precies (op de afronding na) het bedrag dat de tochtleider ontvangen had.
Wil één van de chauffeurs de vergoeding niet ontvangen, dan deelt hij ook niet in de kosten. Van de totale kosten die de overige tocht leden moeten betalen worden de kosten van de auto van die chauffeur in mindering gebracht.
Het staat de tochtleider vrij om dit contant of per bank af te handelen.

NB: enkele instructies:
*) Het hebben van een lease-auto is in het kader van onze vervoersregeling niet relevant.
**) Chauffeurs die een deel van de reis niet meemaken (bv. omdat zij direct vanuit huis naar het doel reizen en/of terug ook direct naar huis gaan) doen niet mee met de regeling voor het gemeenschappelijke vervoer.
***) Het is natuurlijk niet verplicht om de trailer te gebruiken, echter al heel gauw wordt het voor het aantal benodigde auto’s aantrekkelijk om de trailer wel te gebruiken. We stellen dit zo expliciet omdat er wel eens gedacht wordt dat trailergebruik veel gedoe betekent, echter wij zijn van mening dat alle kano’s op de auto’s juist meer gedoe geeft.

Bij
het rijden met de trailer moet de veiligheid voorop staan. Als er chauffeurs nog geen of weinig ervaring hebben met het trekken van een trailer, moeten zij de eerste keren geholpen worden door wel ervaren trailertrekkers, meestal is de tochtleider op dit punt ook wel ervaren.

En nog een aantal tips voor bij het aankoppelen en achterlaten van de trailer:
een goede belading, er moet voldoende kogeldruk aanwezig zijn.
bv. controleer de koppeling van de trekhaak, en of de breekkabel op de juiste manier bevestigd is, en uiteraard altijd de verlichting controleren.
de handrem moet er af en het neuswiel ingetrokken.
bij het achterlaten van de trailer moet het slot er op, dus disselslot of anderszins.
verder is van belang dat de chauffeur van de trekauto een goed rijbewijs heeft, dus BE.