juni 2023

Wild kamperen op de Duitse Wadden in 2016

Een prachtige avondzon op het strand van Langeoog.

We waren te laat waardoor we de camping op Spiekeroog niet meer haalden.

Frankrijk

Ik, Jan Hordijk, heb een hekel aan kamperen, zeker in het zand. Hiervoor maak ik een uitzondering. Prachtig weer, heel rustig.

Je krijgt weer zin in het seizoen van 2023.

Vanuit het bestuur

Op de ALV op 24 maart bestaan we precies 40 jaar. Daar zullen we zeker aandacht aan besteden, maar de echte viering is pas in juni. Ries licht alvast een tipje van de sluier op in het stukje onder de vlaggetjes.
Het winterprogramma met lezingen in de kantine, oefenen in het zwembad en de snerttocht zit er weer op. Best geslaagd volgens ons. Nu gaat het echte kanoseizoen weer beginnen.

Kijk of je zin hebt in de bollentocht of varen in de omgeving van Leiden. Zie de bijdrage van Hans. Michiel wil graag wat sneller varen. Hij gaat aan de gang met de officieuze wedstrijd/marathoncommissie.

Jan Hordijk

Verslag voorjaarstocht Friesland

De meerdaagse voorjaarstocht vond dit jaar plaats in Friesland, op initiatief van Michael. Michael is op het gebied van water een soort omnivoor: hij zeilt, kanoot, vaart in een sloep en heeft zelfs een tijdje geroeid. Zijn ouders hebben een caravan op camping De Kuilart en hij heeft daar een zeilboot(je), een sloep en een kano.

Op woensdag 3 mei 2023 gingen Theo, Aat, Gerard, Michael en Ries op weg met de trailer met kano’s en Wim met zijn nieuwe sleurhut, vrouw, kleindochter en hond, naar camping De Kuilart. Ook fietsen gingen mee.

De Kuilart ligt in Koudum aan de vaart tussen de meren Morra en Fluessen. Een mooie camping met een overdekt zwembad, winkeltje, restaurant, kegelbaan, biljartkamer, kinderspeelplaats, chill ruimte voor de jeugd en een halfpipe baan. We beschikten over 3 plaatsen naast elkaar waar de tipi en alle tentjes bij elkaar konden staan. Alleen Wim had een andere plek vanwege de hond.

Heerlijk om op een camping te staan waar de pensionado’s niet in de meerderheid zijn. En extra bijzonder was dat tegenover de camping een zeearend stel nestelen, zichtbaar vanaf de camping.

De nieuwe tipi van Theo beleefde zijn vuurdoop. Woensdag was het de hele dag ijskoud, de rest van de week was het overdag lekker, maar fris na zonsondergang. De tipi kwam dus heel goed van pas, net als het houtskool kacheltje in de tent.

Donderdag en vrijdag kanotochtjes gemaakt naar Hindeloopen en Workum.

Vrijdagavond kwamen ook Yvonne, Eliene en Jelle aan. De tipi werd steeds voller en gezelliger.

Zaterdag met zijn allen een groot rondje kano gevaren, beginnend op de Fluessen, via Hindeloopen, Molkwerum, Friso kanaal en de Morra. ’s Avonds het zeiljachtje van Harald en zijn vrouw bezocht, die een ligplaats in de haven van De Kuilart hebben. Knus en gezellig, met de regen die op het dek kletterde.

Zondag met 2 zeilboten gezeild naar Heegh, met Michael, Theo en Jelle als schippers.

We hebben alle avonden gezamenlijk gekookt op de benzinebrander van Theo: andijvie stamp, macaroni, pannenkoeken, rijst met Hak en zondagavond pizza met ijs aan Theo’s keukentafel.

Een geweldig lang weekend, met dank aan Michael voor de organisatie en Theo voor de tipi en de benzinebrander. Voor herhaling vatbaar.

Verslag voorjaarstocht Linge

Linge en Korne, zondag 23 april.
Tegen 9 uur verzamelen 6 AKV’ers zich om te vertrekken naar Buren, gelegen aan de Korne. In Buren stappen we niet in, maar daar laten we wel 5 fietsen achter. Die hebben we na afloop nodig om weer terug te komen bij de auto’s.
We stappen in vlakbij het Amsterdam-Rijnkanaal om vandaar een stuk de Linge af te varen en vervolgens over de Korne weer terug te varen naar Buren.  We, dat zijn Theo, Aat, Hanneke, Gerard, Evert en de schrijver van dit verslagje, boffen met het weer. Het is overwegend zonnig bij een temperatuur van een graad of 15.

De Linge is een mooi riviertje, vooral in het voorjaar met alle fruitbomen die in bloei staan. In een rustig tempo rijgen we de kilometers aaneen. Onderweg komen we een
aantal stuwen tegen waar we moeten overdragen. Hier zijn voor kanoërs keurige steigertjes gemaakt.
Achter één van de stuwen ligt een camping met een picknickbank aan het water, een uitstekende plek om uit te stappen en te gaan eten.

Na enige tijd komt de campingbaas naar ons toe en voegt ons op niet mis te verstane wijze toe dat we, als we gebruik willen maken van het toilet, toch echt moeten betalen.
Hij beklaagt zich verder over het gedrag van de grote groepen kanoërs die hier in de zomer aanleggen en doen alsof het hun camping is. We beloven ons netje te gedragen.

In de middag verdwijnt de zon achter steeds meer wolken en tegen het einde, wanneer we Buren binnenvaren, ziet het er uit alsof het gaat regenen. Nu snel de boten op de kant en naar de fietsen toe om de auto’s op te halen. Evert blijft achter en bewaakt de vloot.
Onder wat lichte regen fietsen we in een half uur terug naar de auto’s. Onderweg terug naar Buren barst de bui goed los, het lijkt wel alsof we door de wasstraat gaan. Gelukkig is het van korte duur en terug in Buren kunnen we de boten relatief droog weer opladen.
Het was een leuke tocht en Buren is een prachtig plaatsje, zeker iets om nog eens naar toe te gaan.

Theo bedankt!

Agenda

natte oefensessies 28 juni, 26 juli en 30 augustus

Net als vorig jaar organiseren we weer 3 natte oefensessies op de Zegerplas, op de laatste woensdagen van juni, juli en augustus. Dat zijn 28 juni, 26 juli en 30 augustus.

Om 19 uur varen we vanaf de club naar de T-steiger in de Zegerplas om technieken te oefenen waarbij je nat wordt of waarbij de kans op nat worden aanzienlijk is. Daarbij kan je denken aan:

– Omslaan met de kano en onderwater uitstappen, zonder en met spatzeil, zonder de lus van het spatzeil te gebruiken, met de ogen dicht etc.
– Lage steun, hoge steun, opkanten, zijwaarts verplaatsen
– Redding met hulp, zelfredding
– Allerlei balansoefeningen zoals: staan in de boot, op het achterdek een rondje draaien, overstappen in een andere boot etc.

Geschikt voor iedereen die niet bang is voor water en ook voor hen die dat wel zijn!
Aanmelden is niet nodig.

Weekend Zeeuwse wateren – 30 juni t/m 2 juli

Afhankelijk van weer, getij en deelnemers kiezen we iedere dag een passende mogelijkheid om te varen.We overnachten op een camping. Groot water uitrusting en enige ervaring vereist.
Plan is vrijdagochtend 8 uur te vertrekken, zodat we 3 vaardagen hebben. Eventueel kan zaterdagochtend of vrijdagavond worden aangesloten.

Zeetrektocht – 9 t/m 16 september

De zeetrektocht voert ons dit jaar naar Halligen.
Halligen is een groep eilanden en schiereilanden in het noordelijkste deel van de Duitse Wadden, net ten zuiden van Sylt.
Hoewel het gebied deel uit maakt van de wadden, heeft het gebied een heel ander karakter dan de wadden zoals wij ze kennen. De wadden worden gevormd door een reeks eilanden, beginnend bij Texel en eindigend bij het Duitse Wangerooge, die keurig als een lint langs de kust liggen. Dat maakt de eb- en vloedbewegingen over het algemeen goed voorspelbaar.

De Halligen vormen echter geen lint, maar een archipel. Dat betekent dat de stroming als gevolg van het getij veel gevarieerder is dan op de wadden en dat stelt andere eisen aan de tochtplanning.
We maken in principe een trektocht van 6 dagen, met soms een verblijf van meerdere nachten op 1 plek. Kamperen kan beperkt op campings en op bivakplekken. Mogelijkheden om onderweg eten te kopen zijn ook beperkt, evenals de beschikbaarheid van water.
Dit is een trektocht voor mensen met ervaring in het maken trektochten op zee. Bovendien is voldoende en recente grootwaterervaring een vereiste.

Vooraf wordt een oefenmiddag of avond georganiseerd waarin o.a. reddingen worden geperfectioneerd. Deelname hieraan is verplicht.

Wijzigingen in de toerkalender

Het rondje Schiermonnikoog is i.v.m. het getij verplaatst naar het weekend van 12 en 13 augustus, met ook de maandag erbij.

Leiden en Kagerplassen

Leiden en Kagerplassen – zondag 2 april

De precieze route is afhankelijk van het weer, met windkracht en windrichting als meest bepalende factoren. In ieder geval starten we aan de Zijl bij het zeeverkennerseiland. Vandaar gaat eerst over het Joppe en dan door Leiden of andersom. Een variant waarbij we alleen door Leiden varen is ook mogelijk.

De afstand zal ongeveer 20 km. zijn.