zaterdag 13 juli op de Waddenzee naar de Engelsmanplaat
zondag 14 juli op het Lauwersmeer.
deelnemers: Maarten, Evert & Jan

Zaterdag hadden we de stroming mee, maar dat merkten we niet zo omdat we de wind flink tegen hadden. Het was wel leuk varen met een beetje rommelige golven. Na een kleine 2 uur varen kwamen we aan. En dan is zo’n plaat toch winderig.

En dan merk je toch dat je nat bent en met de wind erbij is het snel koud. We besloten toen maar om niet naar Schiermonnikoog te gaan. Je komt daar tenslotte ook niet in het dorp aan maar op een verlaten strand, waar vermoedelijk ook de wind blaast.

We waren daar ook achteraf wel blij mee want daardoor waren we enigszins op tijd op de camping, waar we onze tent nog moesten opzetten en we wilden natuurlijk ook van het uitbundige dorpsleven genieten. Het dorp heette Vierhuizen, gelegen aan de slaperdijk en dat merkte je wel. Om goed voorbereid te zijn hebben we gegeten in de herberg het Lachende Paard, behorend bij de camping ¨De Lauwerzee¨.

De camping was knap vol in het seizoen, maar ik moet zeggen dat we de foto wel op de drukste plaats genomen hebben.

Dit is typisch zo´n dorp dat buiten het seizoen van god en alle mensen verlaten is, maar er toch wel overlast in het seizoen. Dus voor je rust hoef je dan hier niet naar toe.

Daar valt de opwarming van de aarde bij in het niet en de Brexit is ook maar een peuleschil. Dan verwacht je mensen met gele hesjes, maar die hebben we in het dorp niet gezien. Ook niet zonder gele hesjes.

´s-Avonds hebben we de bloemetjes buiten gezet in het dorp: je hebt er een Bed en Breakfest d´Olle Pastorie, er is een molen ¨De Onderneming¨ en er staat een huis te koop. De andere 3 huizen zijn niet te koop. Je kan er ook wandelen en dat hebben we ook gedaan.

Dit huis staat te koop aan de Hoofdstraat, daar gebeurt alles, met de molen op de achtergrond. Voor het huis moet u zijn bij Makelaardij Bruintjes en Keurentjes. Dat zit wel goed lijkt mij.

wandelen

De auto wordt niet zo vaak gebruikt, maar je hebt ´m niet nodig als in het dorp alles is.

Het blijft een vreemde ervaring in een dorp te wandelen, waar je alleen vogels hoort en bijna geen mensen ziet en dat nog wel in Groningen. Op een camping te staan, die bijna leeg is in het hoogseizoen met prima sanitaire voorzieningen en een restaurant er bij. Een aanrader dus.

De volgende dag gingen we op het Lauwersmeer varen. Het was enigszins somber weer, maar toch al de moeite waard. Met een zonnetje erbij is het een mooi kano- en fietsgebied. Het is vanaf het water nog niet zo eenvoudig een plek te vinden waar je aan land kan. Er zijn nog al wat kanten verboden voor de natuur of voor defensie. Wij vonden een eiland bij het oude Robbengat.

Bij de 1 vind je onze steiger, waar onze kano’s lagen. De onderstaande boot nam wel een erg grote plaats in beslag, maar we konden er nog net naast.

Door de wind en weinig zon was het nog best fris. Daarom was er een pad en een open plek vrij gemaakt. Op het satellietplaatje nummer 2.

Het was een afwisselend weekend en een leuke plek om te overnachten. Daarvoor dank aan de organisator Evert.